خال گوشتی روی زبان

یکی از سرطان‌های که وجود دارد سرطان زبان است این سرطان یکی از بیماری‌های رایج از است که اغلب افرادی که مبتلا به این سرطان می‌شوند به دلیل مصرف طولانی مدت سیگار و الکل می‌باشد. مطابق آمارها و تحقیقات صورت گرفته شده این سرطان در آقایان درصد بیشتری نسبت به خانم‌ها دارد.

درجه‌بندی‌ سرطان زبان

سرطان زبان درجه‌بندی‌های مختلفی دارد که شامل:

• درجه پایین
  • درجه متوسط
  • درجه بالا

این نوع درجه‌بندی‌ بر اساس شدت سرطان ‌می‌باشد و ممکن است به بخش‌ها و یا سایر نقاط بدن نیز گسترش یابد.

علائم سرطان زبان

از مهم‌ترین نشانه‌ها و علائم سرطان زبان ‌می‌توان به زخم‌های مزمن روی زبان اشاره نمود. وجود زخم‌ها یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین علائم سرطان زبان است که باعث حساسیت در بیشتر ‌می‌شود هنگام به وجود آمدن این گونه زخم‌ها باید به سطح و مدت زمان درد توجه کنید. دردهای شدید حاصل سرطان زبان فقط به زبان محدود نمی‌شود بلکه قسمت‌های دیگر زبان را نیز درگیر می‌کند از جمله گلو، دهان که در طی روز ادامه دارد باعث مختل شدن نوشیدن و جویدن ‌می‌‌شود.

سایر نشانه‌ها و علائم سرطان زبان

برخی از نشانه‌های سرطان زبان اعم از:

• عفونت گلو
  • وجود حساسیت
  • ورم لوزه

و غیره ‌می‌شود.

چنانچه بیشتر از یک هفته درمان موارد فوق به طول انجامد و همراه با نشانه‌ها و علائمی مانند لک همراه باشد باید در این وضعیت در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک متخصص مراجعه نمایید و مشکل را جویا شوید.

۱. خونریزی زبان

بعضی از افراد در بیشتر مواقع متوجه نمی‌شوند که این خونریزی ‌می‌‌تواند مربوط به کدام ناحیه از زبان باشد به همین دلیل بهتر است در این مواقع با استفاده از پنبه زبان را تمیز کنید تا متوجه شوید که خونریزی از کدام قسمت ‌می‌‌باشد شاید خونریزی مربوط به دندان یا لثه‌های شما باشد در صورتی که منشا خونریزی زبان بود در این وضعیت حتماً  به پزشک مراجعه کنید و نمونه‌برداری نمایید.

۲. وجود لک یا خال روی زبان

خال‌هایی که روی زبان به وجود ‌می‌‌آیند بسیار خطرناک هستند و باید حتماً جدی گرفته شوند به خصوص اگر خال‌ها سفید و یا قرمز باشند و در صورتی که بیشتر از دو هفته از درمان آن گذشته باشد اما هنوز خوب نشده باشند با دیدن این نوع خال‌ها باید فوراً اقدامات لازم انجام گیرد و سریع به پزشک مربوطه مراجعه نمایید.

برای جلوگیری از سرطان زبان چه اقداماتی را باید انجام داد؟

برای جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان زبان بهتر است حداقل در طول یک سال یکبار توسط پزشک متخصص معاینه شوید. بعد از آنکه پزشک طبق بررسی‌ها و آزمایشات لازم سرطان را شناسایی نمود باید هر چه سریع‌تر درمان را شروع نمایید. برای این منظور بایستی سبک زندگی افراد را مورد بررسی قرار دهید خطر ابتلا به سرطان زبان را به حداقل برسانید.

خال زبان

برای پیشگیری از سرطان زبان اقدامات زیر را انجام دهید:

• استفاده نمودن مرتب و منظم میوه‌ها و سبزیجات تازه و مفید
  • رعایت بهداشت دهان و انجام منظم و به موقع مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم
  • نکشیدن سیگار: نکشیدن سیگار ‌می‌تواند باعث خطر مبتلا شدن به سرطان زبان شود.
  • ترک الکل: کم کردن یا‌ترک الکل ‌می‌تواند موثرترین عامل برای از بین بردن سرطان زبان باشد.
  • داشتن یک رابطه جنسی کاملا کنترل شده و ایمن
  • انجام دادن یک دوره کامل از واکسن HPV

چگونگی درمان سرطان زبان

کسانی که مبتلا به سرطان زبان هستند برای درمان بافت‌های سرطانی باید حتماً جراحی کنند. برای این منظور عمدتاً باید جراحان تومورهای سرطانی کوچک را در یک عمل کاملاً از میان بردارند.

چنانچه تومورهای بزرگ‌تر باشند برای این کار باید چند عمل روی آن‌ها انجام شود در برخی از موارد ممکن است حتی جراحان مجبور شوند بخشی از زبان را بردارند و یا با استفاده از پوست یا بافت از سایر بخش‌های دیگر بدن، زبان را مجدداً بازسازی کنند.

در صورتی که پزشکان تمامی سعی خود را خواهند نمود تا صدمات و آسیب‌هایی که به دهان وارد شده است را در طی این فرایند عمل به حداقل ممکن برسانند. لذا در بعضی از مواقع دیده شده است که منجر به عارضه‌های غیرقابل جبران‌ناپذیری شده است.

با انجام این عمل جراحی ممکن است باعث عوارضی مانند:

• خوردن
  • بلعیدن غذا
  • نفس کشیدن
  • صحبت کردن

سایر روش‌های دیگر به غیر از جراحی برای از بین بردن سرطان زبان وجود دارد که ‌می‌توان به پرتودرمانی یا شیمی درمانی اشاره نمود تا از رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی تا حد قابل ملاحظه‌ای پیشگیری نمود.

درمان مجدد سرطان زبان

درمان‌هایی که اغلب برای سرطان زبان وجود عبارتند از:

1. جراحی
  2. شیمی درمانی
  3. پرتو درمانی
  4. درمان دارویی

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم داد.

اولین و مهم‌ترین درمان برای سرطان زبان جراحی است با برداشتن تومور شما ‌می‌توانید کاملا تومور را از دهان خارج نمایید. این روش را ‌می‌‌توانید با حداقل روش‌های جراحی تهاجمی در صورت امکان باشد.

۱. شیمی درمانی

برای درمان سرطان زبان از طریق شیمی درمانی ‌می‌‌توانید که اغلب با پرتودرمانی‌ ترکیب ‌می‌‌شود که برای نابود کردن سلول‌های سرطانی در تمامی قسمت‌های بدن استفاده ‌می‌شود. در صورتی که سرطان به غدد لنفاوی بدن نزدیک باشد. با استفاده از داروهای شیمی درمانی‌ ترکیب نمود برای مبارزه با سلول‌های سرطانی در مراحل مختلف می‌تواند مقاومت دارویی را تا حد امکان کاهش دهد.

۲. پرتو درمانی

با استفاده از پرتو درمانی برای درمان سرطان زبان از بین بردن تومور سرطانی با استفاده از فناوری‌های نوین و بروز برای حفظ و مقاومت بافت سالم و در کمترین زمان ممکن عمل انجام خواهد شد.

۳. درمان دارویی

با درمان دارویی هدفمند و موثر ‌می‌‌توان با دخالت رشد سلول‌های سرطانی در سطح بخش‌های بدن عمل ‌می‌کند. با استفاده از شیمی درمانی و یا پرتودرمانی ‌می‌توانید به سرطان زبان کمک کنید.

۴. درمان سرطان زبان با روش‌های طبیعی

در صورتی که با علائم ناشی از دردهای زبانی مبتلا شدید ‌می‌‌توانید با استفاده از یخ یا شستن زبان با آب سرد درد را کم کنید در صورتی که باید گفت این درمان یک درمان کاملاً مقطعی و موقت است. همچنین با مصرف قرص ایبوپروفن نیز ‌می‌توانید دردهای زبانی را به حداقل ممکن برسانید.

مشکلات و ناراحتی‌های زبانی در دوران بارداری

عوامل ظاهر شدن ناگهانی خال در بدن باید توسط پزشک متخصص و پس از انجام آزمایشات بالینی مشخص شود. مطابق با بررسی‌ها و پژوهش‌هایی صورت گرفته توسط محققین و پژوهشگران به نتایج مهمی دست یافته‌اند که در صد بسیار کمی از کسانی که در دوران بارداری دچار مشکلات و ناراحتی‌های زبانی ‌می‌شوند علت اصلی آن ‌می‌‌تواند تغییرات هورمونی باشد. که باعث آزار و اذیت خانم‌های بارداری ‌می‌‌شود این مشکلات و دردها در اغلب موارد سطحی هستند و بعد از زایمان کاملاً از بین خواهند رفت.

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.